M.O. Baranovskyi. FINANCIAL DECENTRALIZATION IN UKRAINE: PECULIARITIES OF IMPLEMANTATION

DOI: 
https://doi.org/10.15407/ugz2017.04.030
Ukr. geogr. z. 2017, N4:30-38
Language of publication: 
Ukrainian
Authors: 
M.O. Baranovskyi - Nizhyn Mykola Gogol State University.
Abstract: 
The purpose of the publication is to estimate the specifics of formation of the financial decentralization in Ukraine, the level of financial autonomy of territorial communities, its regional differences, and the reasons that predetermine them. Financial decentralization, which presupposes the concentration of resources at the grassroots level of government is an important tool to solve the problem of the formation of self-sufficient territorial communities is As a result of its implementation, certain problem aspects emerged, in particular territorial disproportion in the financial capacity of communities. The article analyzes the dynamics of the total incomes of the amalgated territorial communities of Ukraine, the structure and regional differences of their own tax revenues. It is defined that only 20% of territorial communities are financially autonomous. The typification of communities by financial characteristics was carried out, the high level of subsidies for the territorial communities budgets of the western regions of the country was determined. With the help of correlation-regression analysis it was established that the general economic indicators of the regions development, the size of the communities, and the status of their center have the greatest influence on the financial autonomy of territorial communities. It is proved that financial preferences do not play a leading role in the process of territorial communities formation yet, and a significant part of them was created without proper economic basis. The instruments have been identified, the implementation of which will enable to increase the revenue part, firstly, of peripheral territorial communities.
Key words: 
administrative-territorial reform, financial decentralization, self-sufficient territorial community, structure of communities incomes, the subsidy level of communities budgets
Pages: 
30-38
References: 
1. Administrative-territorial structure of Ukraine: methodological bases and practice of reforming: monograph (2016). Lviv. [In Ukrainian]. [Адміністративно-територіальний устрій України: методологічні основи та практика реформування: монографія.  Львів, 2016. 264 с.]
 
2. Baranovskyi M.O. (2016). Administrative-territorial reform in Ukraine: peculiarities of realization, first results, mission of social geography. Ukrainian geography: modern challenges Kyiv. Vol. 2, 18-20. [In Ukrainian]. [Барановський М.О. Адміністративно-територіальна реформа в Україні: особливості реалізації, перші результати, місія суспільної географії // Українська географія: сучасні виклики. Київ, 2016. Т. 2. С.18-20.]
 
3. Vlasiuk O.S. (2015). State and problems of reforming of administrative-territorial structure of Ukraine. Regional economy, 3, 16-23. [In Ukrainian]. [Власюк О.С. Стан і проблеми реформування адміністративно-територіального устрою України  //  Регіональна економіка. 2015. № 3. С. 16-23.]
 
4. Vozniak H.V. (2016). Budget policy of the regions development of Ukraine: modern paradigm and guidelines for further reforms: monograph. Lviv. [In Ukrainian]. [Возняк Г.В. Бюджетна політика розвитку регіонів України: сучасна парадигма та орієнтири подальших реформ: монографія. Львів, 2016. 520 с.]
 
5. Danylyshyn B.M., Pylypiv V.V. (2016). Decentralization in the EU countries: lessons for Ukraine. Regional economy, 1, 5-11. [In Ukrainian]. [Данилишин Б.М., Пилипів В. В. Децентралізація у країнах ЄС: уроки для України //  Регіональна економіка. 2016. Вип. 1. С. 5-11.]
 
6. Decentralization. Local budgets of 159 amalgamated communities. Financial analyzes. Ed. Ya. M. Kaziuk. (2016). Kyiv. [In Ukrainian]. [Децентралізація. Місцеві бюджети 159 об'єднаних територіальних громад. Фінансово-аналітичні матеріали / За ред. Я.М. Казюк. Київ, 2016.]
 
7. Kaziuk Ya. (2017). Financial decentralization and budgets of the first 159 united communities in detail: an expert article. URL: http://decentralization.gov.ua/news/item/id/5244. [In Ukrainian]. [Казюк Я. Фінансова децентралізація і бюджети перших 159 об'єднаних громад в деталях: експертна стаття. URL: http://decentralization.gov.ua/news/item/id/5244]
 
8. Local budgets of Lviv region in conditions of reform of local self-government: monograph. (2015). Lviv. [In Ukrainian]. [Місцеві бюджети Львівської області в умовах реформування місцевого самоврядування: монографія. Львів, 2015. 223 с.]
 
9. Oliinyk Ya.B., Ostapenko P.O. (2016). The Formation of amalgamated territorial Communities in Ukraine: Benefits, Risks, Threats. Ukrainian geographical journal, 4. 37-43. [In Ukrainian]. [Олійник Я. Б., Остапенко П.О. Формування спроможних територіальних громад в Україні: переваги, ризики, загрози  // У??кр. геогр. журн. 2016. №4. С. 37-43.] https://doi.org/10.15407/ugz2016.04.037
 
10. Assessment of the financial capacity of 366 united territorial communities for the first half of 2017. Financial Monitoring Group Central Office of Reforms under the Ministry of Regional Development, Building and Housing and Communal Services of Ukraine (2017). Kyiv. [In Ukrainian]. [Оцінка фінансової спроможності 366 об'єднаних територіальних громад за І півріччя 2017 р. / Група фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні. Київ, 2017. 8 с.]
 
11. Pelekhata O.V. (2015). Administrative and financial decentralization as a basis for the development of united territorial communities. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, Vol. 6, 22-26. [In Ukrainian]. [Пелехата О.В. Адміністративно-фінансова децентралізація як основа розвитку об'єднаних територіальних громад  // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2015. Вип. 6. С. 22-26.]
 
12. Pelekhatyi A. O. (2016). Specific features of formation of self-sufficient combined communities in Ukraine. Regional economy, 4(82), 15-21. [In Ukrainian]. [Пелехатий А.О. Особливості формування спроможних об'єднаних територіальних громад в Україні // Регіональна економіка. 2016. №4 (82). С. 15-21.]
 
13. Rosoliak O., Martsiias I. (2016). Financial decentralization: Poland's experience and the realities of Ukraine. Actual problems of law, 2, 66-70. [In Ukrainian]. [Росоляк О., Марціясь І. Фінансова децентралізація: досвід Польщі та реалії України // Актуальні проблеми правознавства. 2016. №2. С. 66-70.]
 
14. Storonianska I. Z., Pelekhatyi A.O. (2014). Financial support of the development of local communities in the context of the administrative-territorial reform. Regional economy, 3, 228-238. [In Ukrainian]. [Сторонянська І. З., Пелехатий А. О. Фінансове забезпечення розвитку територіальних громад у контексті адміністративно-територіальної реформи // Регіональна економіка. 2014. №3. С. 228-238.]
 
15. Storonianska I. Z., Benovska L. Ya. (2016). Prospects and risks of strengthening the financial capacity of territorial communities in the context of administrative-territorial reform in Ukraine. Economic journal of the twenty-first century, 162, (11-12), 84-88. [In Ukrainian]. [Сторонянська І.З., Беновська Л.Я. Перспективи та ризики зміцнення фінансової спроможності територіальних громад у контексті адміністративно-територіальної реформи в Україні // Економічний часопис ХХІ ст. 2016. №162 (11-12). С. 84-88.]