L.M. Datsenko, S.V. Titova, T.V. Dudun. LAND MANAGEMENT EDUCATION OF THE MASTER LEVEL IN THE WORLD AND IN UKRAINE: STATE AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT
The purpose of the study: to improve the new educational program in the field of training "Land Management and Cadastre", based on the experience of leading universities in the world and Ukraine, taking into account the requirements of modernity Foreign and domestic experience in training future specialists in geodesy and land management in order to improve the educational program of master’s degree “Land Management and Cadastre” of the Department of Geodesy and Cartography, Faculty of Geography, Taras Shevchenko National University are researched. In recent decades, the world has undergone extremely intensive development of new technologies for obtaining information about the spatial characteristics of objects on the Earth’s surface, including remote sensing, satellite navigation, geoinformation modeling, informatization of cadastral and registration activities, land management and real estate appraisal. As a result, engineering knowledge, skills and abilities quickly “become obsolete” and lose relevance, so modern education of land managers is implemented on the principles of operational consideration of scientific and technological progress and practicality, which necessitates systematic improvement of forms, methods, quality of training staffing in the field of land management. The task of the educational program is to train specialists in the field of cadastral affairs and land management, maintaining the state land cadastre, which is based on the use of geodetic, navigation, aerial surveying equipment, photogrammetric and cartographic systems and systems, specialized geoinformation, geodetic and photogrammetric software for development connection of applied problems in geodesy, land management and cadastre.The novelty of the study is a comprehensive approach to the development of a new educational program that combines three areas of training in land management and cadastre: technical, environmental and management based on modern geographic information systems, geospatial data and modern technologies.
1. Law of Ukraine On Land Management of 22.05.2003 No. 858-IV Notices of the Verkhovna Rada of Ukraine of 05.09.2003 - 2003, No. 36, Ch. 282 [In Ukrainian]. [Закон України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV // Відомості Верховної Ради України від 05.09.2003 - 2003 р., № 36, стаття 282]
2. Yevsiukov T. (2018). Where will future surveyors and land managers study? Land management bulletin, 8, 11-14. [In Ukrainian]. [Євсюков Т. Де навчатимуться майбутні геодезисти та землевпорядники?// Землевпорядний вісник. 2018. № 8. С. 11−14.]
3. Tretyak A.M., Tretyak V.M., Pendey L.P. (2016). State and problems of training, advanced training and retraining of personnel in the field of land management. Land management, cadastre and land monitoring, 1-2, 128-135. [In Ukrainian]. [Третяк А.М., Третяк В.М., Пендзей Л.П. Стан та проблеми підготовки, підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів у сфері землеустрою // Землеустрій, кадастр і моніторинг земель. 2016. № 1-2. С. 128-135.]
https://doi.org/10.31548/zemleustriy2016.01.128
4. Martyn A. (2018). Higher education in geodesy and land management: time to change learning priorities? Land management bulletin, 2, 30-36. [In Ukrainian]. [Мартин А. Вища освіта з геодезії та землеустрою: час змінювати пріоритети навчання? // Землевпорядний вісник. 2018. №2. С.30-36.]
5. Martin A., Dorosh J., Flakey Z. (2009). The content of higher education in the field of land management: current state, problems and solutions. Land management bulletin, 5, 32-36. [In Ukrainian]. [Мартин А., Дорош Й., Флекей З. Зміст вищої освіти в галузі землеустрою: сучасний стан, проблеми та шляхи вирішення // Землевпорядний вісник. 2009. № 5. С. 32-36.]
6. Martin A. URL: https://dt.ua/macrolevel/kadastroviy-golod-335256_.html [In Ukrainian]. [Мартин А. URL:https://dt.ua/macrolevel/kadastroviy-golod-335256_.html]
7. 10 most popular professions in Ukraine in the near future. URL: hp: //ipress.ua/ljlive/10_naybilsh_zatrebuvanyh_profesiy_v_ukraini_v_nayblyzhchomu_maybut nmu_7916.html [In Ukrainian]. [10 найбільш затребуваних професій в Україні в найближчому майбутньому. URL: hp://ipress.ua/ljlive/10_naybilsh_zatrebuvanyh_profesiy_v_ukraini_v_nayblyzhchomu_maybut№mu_7916.html]
8. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 266 of April 29, 2015 On approving the list of branches of knowledge and specialties for which higher education applicants are trained. URL: hp: //www.kmu.gov.ua/ control / ru / cardnpd? docid = 248149695 [In Ukrainian]. [Постанова Кабінету Міністрів України № 266 від 29.04.2015 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». URL: h p://www.kmu.gov.ua/ control/ru/cardnpd? docid=248149695]
9. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1187 of December 30, 2015 On approving the licensing conditions for conducting educational activities of educational institutions. URL: hp: //zakon5.rada.gov. ua / laws / show / 1187-2015-n [In Ukrainian]. [Постанова Кабінету Міністрів України № 1187 від 30.12.2015 року «Про затвердження ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» URL :hp: //zakon5.rada.gov. ua/laws/show/1187-2015-n]
10. Order of the Ministry of Education and Science No. 1151 of November 6, 2015 On the Features of the Introduction of the List of Knowledge and Specialties Areas. URL: hp: //zakon5.rada.gov. ua / laws / show / z1460-15 [In Ukrainian]. [Наказ Міністерства освіти і науки від 06.11.2015 року № 1151 «Про особливості запровадження переліку галузей знань і спеціальностей» URL: hp://zakon5.rada.gov. ua/laws/show/z1460-15]