що надає послуги з передплати наукових періодичних видань і книг з наукової тематики Національної академії наук України.
Зробити це можна за посиланням:
Bondarenko, E. L., Dudun T. V. The System of Higher Education in Ukraine During the Years of Independence: a Cartographic Study
The article is dedicated to the study of the higher education system in Ukraine throughout its modern history: from the time of gaining independence in 1991 to the present. For this purpose, the authors have chosen the cartographic method as one of the sufficiently rational and productive means, which allows for the most visual representation of the functioning of various aspects of the higher education system at certain stages of development. Maps allow for the simultaneous depiction of the structure of higher education, the composition of its main components, existing interconnections, trends, and also to forecast the prospects of the higher education system in space. The goal of the study is achieved by combining the cartographic method with a set of general scientific and specialized methods, forming its methodology. Analysis and synthesis, deduction, classification, information method, geoinformation mapping, and a systematic approach made it possible to effectively organize the work on studying the higher education system in Ukraine. The authors substantiated a list of main principles that outlined the content of the created maps, the framework of their application, and determined the reliability and relevance of the studies of the higher education system. These principles are scientific expediency, completeness and reliability, unconventionality, and evaluativeness. The classification feature of the created maps by types was chosen based on their functionality. It was determined that the primary maps are inventory maps, which present the state of the territory and mapping indicators for a specific period of time. It is noted that based on inventory maps, it is advisable to create evaluation maps, the content of which consists of mapping indicators formed through calculations and providing an assessment of a phenomenon or process from a certain perspective or in relation to another phenomenon (process). The targeted acquisition of necessary integrated working information about the research object allows for the creation of recommendation maps. These maps reflect the results of data analysis by presenting integrated information based on various approaches and methods in the evaluation of phenomena and processes in the higher education system. The final stage of using the cartographic method in studying the higher education system is the creation of forecast maps, which indicate the state of the research territory considering the implemented measures. The result of the study was a series of six maps. One map is an inventory map, three are evaluation maps, one is a recommendation map, and one is a forecast map.
2. National atlas of Ukraine. (2007). Editor in Chief L. Rudenko. Kyiv: DNVP “Kartografiya.” 440 p. [in Ukrainian]. [ Національний атлас України. Гол. ред. Л. Руденко. Київ: ДНВП «Картографія», 2007. 440 с. ]
3. Sichkarenko, K. O. (2010). Territorial organization of higher education of Ukraine. Dissertation abstract for obtaining the scientific degree of Candidate of Geographical Sciences, specialty 11.00.02, economic and social geography. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv. 20 p. [in Ukrainian]. [ Січкаренко К. О. Територіальна організація вищої освіти України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. геогр. наук : спец. 11.00.02 «Економічна та соціальна географія». К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2010. 20 с. ]
4. Dudun, T. (2015). The educational complex of Ukraine and directions of its mapping. Bulletin of Geodesy and Cartography. No. 1: 30–37. [in Ukrainian]. [ Дудун Т. В. Освітній комплекс України та напрями його картографування. Вісник геодезії та картографії. 2015. № 1. С. 30–37. ]
5. Dudun, T. (2016). Conceptual foundations of creating a database for geoinformation mapping of the development of the educational complex of Ukraine. Ukrainian Geographical Journal. No. 3: 61–67. [in Ukrainian]. [ Дудун Т. В. Концептуальні засади створення бази даних геоінформаційного картографування розвитку освітнього комплексу України. Український географічний журнал. 2016. № 3. С. 61–67. ]
6. Dudun, T. (2017). Cartographic monitoring of quality of higher education. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Geography. No. 3–4(68–69): 122–126. [in Ukrainian]. [ Дудун Т. Картографічний моніторинг якості вищої освіти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія. 2017. № 3–4 (68–69). С. 122–126. ] DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2721.2017.68.23
7. Nikolaev, E., & Sovsun, I. (2018). Higher education in independent Ukraine. Kyiv: Kyiv School of Economics Policy Paper. 38 p. [in Ukrainian]. [ Ніколаєв Є., Совсун І. Вища освіта в незалежній Україні. К.: Київська школа економіки, 2018. 38 с. ]
8. Tkachenko, U. (2019). Development of higher education in independent Ukraine. Youth and the market. No. 6:171–175. [in Ukrainian]. [ Ткаченко У. Розвиток вищої освіти в незалежній Україні. Молодь і ринок. 2019. № 6. С. 171–175. ] DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.174604
9. Tkachenko, U. (2020). Development of higher education in Ukraine (2014–2016). Pedagogical sciences. Issue 147:182–187. [in Ukrainian]. [ Ткаченко У. Розвиток вищої освіти в Україні (2014–2016 рр.). Педагогічні науки. Вип. 147. С. 182–187. ]
10. On Higher Education. (2014). Law of Ukraine. No. 1556-VII, edition dated December 27, 2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?lang=en#Text
11. Bertalanffy, L. (1969). General system theory: Foundations, development, applications. NY: George Braziller. 295 р.
12. Kozachenko, T. I., Parkhomenko, G. O., & Molochko, A. M. (1999). Cartographic modeling. Edited by A. P. Zolovskyi. Vinnytsia: Antex-U. 328 p. [in Ukrainian]. [ Козаченко Т. І., Пархоменко Г. О., Молочко А. М. Картографічне моделювання. За редакцією А. П. Золовського. Вінниця: Антекс-У. 1999. 328 с. ]
13. National atlas of Ukraine. Scientific foundations of creation and their implementation. (2006). Edited by L. H. Rudenko. Kyiv: Akademperiodyka. 407 p. [in Ukrainian]. [ Національний атлас України. Наукові основи створення та їх впровадження. За редакцією Л. Г. Руденка. К.: Академперіодика, 2006. 407 с.].
14. Sossa, R. I. (2011). Development of thematic mapping. Bulletin of geodesy and cartography. No. 5. P. 27–32. [in Ukrainian]. [ Сосса Р. І. Розробка тематичного картографування. Вісник геодезії та картографії. 2011. № 5. С. 27–32. ]
15. Bondarenko, E. L. (2005). Methods of cartographic representation in the environment of geographic information systems. Cartography and Higher School. No. 10:54–60. [in Ukrainian]. [ Бондаренко Е. Л. Способи картографічного зображення в середовищі географічних інформаційних систем. Картографія та вища школа. 2005. № 10. С. 54–60. ]
16. Bondarenko, E. L. (2007). Geoinformation ecologo-geographical mapping. Kyiv: Publishing house “Fitosotsiotsentr,” 272 p. [in Ukrainian]. [ Бондаренко Е. Л. Геоінформаційне еколого-географічне картографування. К.: Фітосоціоцентр, 2007. 272 с. ]
17. Kozachenko, T. I. (2009). Theoretical Aspects of Geoinformation Modeling. Ukrainian Geographical Journal. No. 4:51–56. [in Ukrainian]. [ Козаченко Т. І. Теоретичні аспекти геоінформаційного моделювання. Український географічний журнал. 2009. № 4. С. 51–56. ]
18. Rudenko, L. H., Kozachenko, T. I., Lyashenko, D. O., & Bochkovska, A. I. (2011). Geoinformation mapping in Ukraine: conceptual framework and direction of development. Kyiv: Naukova dumka. 102 p. [in Ukrainian]. [ Руденко Л. Г., Козаченко Т. І., Ляшенко Д. О., Бочковська А. І. Геоінформаційне картографування в Україні: концептуальні основи та напрями розвитку. К.: Наукова думка, 2011. 102 с. ]
19. Complex Statistical Publications. (2024). Statistical Publication “Ukraine”. [in Ukrainian]. [ Комплексні статистичні видання. Стат. видання «Україна». 2024. ] URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/01/Arch_Ukr_.htm
20. Voloshyn, M. (2024). The Ministry of Education and Science will form three types of universities in Ukraine. [in Ukrainian] [ Волошин М. МОН сформує в Україні три типи університетів. 2024. ] URL: https://24tv.ua/education/mon-sformuye-tri-tipi-universitetiv-ukrayini_n2524804
21. In Ukraine, 40 percent of higher education institutions will be liquidated: the Ministry of Education has revealed who will be disbanded first. (2024). [in Ukrainian]. [ В Україні ліквідують 40 відсотків вишів: у Міносвіти розповіли, кого розформують першим. 2024. ] URL: https://borgexpert.com/news/v-ukraini-likviduiut-40-vidsotkiv-vyshiv-u-minosvity-rozpovily-koho-rozformuiut-nasampered
22. The Ministry of Education and Science has published indicative criteria for the modernization of the network of higher education institutions. 2024. [in Ukrainian]. [ МОН оприлюднило орієнтовні критерії модернізації мережі закладів вищої освіти. 2024. ] URL: https://osvita.ua/vnz/reform/91422/