Сергєєва А. М., Єсємбек С. А., Абдулліна А. Г., Баубекова Г. К. АНАЛІЗ ЗМІСТУ РОЗДІЛУ «КРАЇНОЗНАВСТВО» ОНОВЛЕНОЇ ШКІЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ГЕОГРАФІЇ У КАЗАХСТАНІ

DOI: 
https://doi.org/10.15407/ugz2023.02.060
Ukr. geogr. z. 2023, No. 2:60–70
Мова публікації: 
English
Повний текст: 
Автори: 

Сергєєва А. М., , Актюбінський регіональний університет імені К. Жубанова, м. Актобе, Казахстан
Єсємбек С. А., , Костанайський регіональний університет імені А. Байтурсинова, м. Костанай, Казахстан
Абдулліна А. Г., ,Актюбінський регіональний університет імені К. Жубанова, м. Актобе, Казахстан
Баубекова Г. К., ,Костанайський регіональний університет імені А. Байтурсинова, м. Костанай, Казахстан

Резюме: 
У статті розкрито зміст розділу «Країнознавство» оновленої шкільної навчальної програми з географії. До 2016 року в Казахстані зміст і структура шкільної географічної освіти відповідали такій програмі: землезнавство (6 кл.) — фізична географія материків і океанів (7 кл.) — географія Республіки Казахстан (8–9 кл.) — економічна та соціальна географія світу (10–11 кл.). Раніше зміст шкільної географії розглядався на основі всебічного й комплексного країнознавства. Сьогодні країнознавча освіта у школі має соціально-економічний і геополітичний характер. Нова навчальна програма для учнів має виражений акцент на математичне моделювання та дослідницьку діяльність. У зв’язку з особливостями викладання розділу «Країнознавство» 300 викладачів взяли участь в онлайн-опитуванні, яке проводилося у форматі Google. Отримані дані були оцінені й проаналізовані за допомогою SWOT-­аналізу. Згідно з результатами аналізу рішення нових науково-методичних завдань сучасної шкільної географії та проєктування освітнього процесу, як і раніше, вимагають всебічного вивчення.
 
Ключові слова: 
географічна освіта, країнознавча освіта, навчальна програма, цілі навчання, спіральний метод, Казахстан
Сторінки: 
60–70
Література: 
1. Kanatova, Zh. K. (2018). Features of the updated content of the geography curriculum in Kazakh schools. Young Scientist, 20 (206). 385–388. URL: https://moluch.ru/archive/206/50546/ (January 19, 2021). [In Russian]. [Канатова Ж. К. Особенности обновленного содержания учебной программы по географии в казахстанских школах. Молодой ученый. 2018. № 20 (206). С. 385–388.]

2. Kocalar, A. O., & Demirkaya, H. (2017). Geography teachers’ views on effective geography teaching. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 7 (3), 332–346.


3. Tomal, N., & Yilar, M. B. (2019). An evaluation of social studies textbooks in Turkey: A content analysis for curriculum and content design. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 9(2), 447–457. DOI: https://doi.org/10.33403/rigeo.579946


4. Mamirova, K. N., Shakenova, T. K., Kiyassova, L. Sh., Tokhsabaeva, M. E., & Talipbay, M. (2018). Geographical education: problems of construction textbook of geography for middle school. Journal of Geography and Environmental Management. No. 2 (49). 11–24. [In Russian]. [Мамирова К. Н., Шакенова Т. К., Киясова Л. Ш., Токсабаева М.Е., Талипбай М. Географическое образование: проблемы конструирования учебника географии для средней школы. Вестник КазНУ. Серия географическая. 2018. № 2 (49). С. 11–24.] DOI: https://doi.org/10.26577/JGEM.2018.2.506


5. Béneker, T., Palings, H., & Krause, U. (2015). Teachers envisioning future geography education at their schools. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 4, 355–370. DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1086102


6. Puttick, S. (2022). Geographical education I: fields, interactions, and relationships. Progress in Human Geography, 46 (3), 898–906. DOI: https://doi.org/10.1177/03091325221080251


7. Resnik Planinc T., Konečnik Kotnik E., Kolnik K., & Ilc Klun M. (2020). Geography in secondary education: an analysis of the structure of curricula and their evaluation. Geografski vestnik, 92-1, 9-25. DOI: https://doi.org/10.3986/GV92101


8. Van der Schee, J. (2014). Looking for an international strategy for geography education. Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING), 3(1), 9–13. DOI: https://doi.org/10.4458/3253-02


9. Karolčík, Š., Čipková, E., Jurčíková, S., & Mázorová, H. (2019). Attitudes of pupils in lower secondary education towards geography subject. Geographia Cassoviensis, 13(1), 21–35. DOI: https://doi.org/10.33542/GC2019-1-03


10. Shrestha, S. K. (2021). Place of Geography in School Level Curriculum. The Third Pole: Journal of Geography Education, 21(01), 101–110. DOI: https://doi.org/10.3126/ttp.v21i01.41622


11. Dizon, A. G. (2022). Content analysis of the K to 12 Junior High School Geography curriculum in the Philippines. International Research in Geographical and Environmental Education, 31(2), 152–168. DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2021.1907057


12. Binns, T., Kinder, A. (2019). Wondering about… Geography—Its nature and its relevance? New Zealand Geographer, 75(2), 93–95. DOI: https://doi.org/10.1111/nzg.12223


13. Pauw, I. (2015). Educating for the future: the position of school geography. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 307–324. DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1086103


14. Kinder A., Brace S. (2022). The Geography and Education Research Group and school geography: Problematics and possibilities. Area, 54, 33–40. DOI: https://doi.org/10.1111/area.12769


15. Mashbits, Ya. G. (1999). Basics of Regional Studies. Moscow. 268 p. [In Russian]. [Машбиц Я. Г. Основы страноведения. Москва, Просвещение, 1999. 268 с.]


16. Chistobaev, A. I., & Sharygin, M. D. (2007). Object-subject and functional essence of social geography. Bulletin of St. Petersburg University. Ser. Geology and geography. 7, 88–92. [In Russian]. [Чистобаев А. И., Шарыгин М. Д. Объектно-предметная и функциональная сущность общественной географии. Вестник Санкт-Петербургского ун-та. Геология и география. Сер. 7. 2007. C. 88–92.]


17. Dushina I.V. (2002). Are regional studies courses necessary in the structure of school geography. Geography at School, 2. 39–43. [In Russian]. [Душина И. В. Необходимы ли в структуре школьной географии страноведческие курсы. География в школе. 2002. № 2. С. 39–43.]


18. Mikhailov, Yu. P. (2010). Is the country studies of modern geography necessary? Geography and Natural Resources. 3, 145–150. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_15168395_74010140.pdf [Михайлов, Ю. П. Нужно ли страноведение современной географии? География и природные ресурсы. 2010. №. 3. С. 145–150.]


19. Kozyreva, A. M. (2012). Country Studies. Yaroslavl, 112 p. [In Russian]. [Козырева А. М. Страноведение. Ярославль, 2012. 112 с.]


20. Albert D. P., & Owens E. (2018). Who is Listening to Us from Geography Education? Is Anyone Out There? Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8 (1), 9–25.


21. Zamyatin, D. N. (2022). Culture and space. Modeling of geographical images. Moscow, Litres, 273 p. [Замятин Д. Н. Культура и пространство. Моделирование географических образов. Москва, Литрес, 2022. 273 с.]


22. Tokpanov E. A., Mazbayev O. B. Waliev T. U., & Asubaev B. K. (2015). Teaching Methods of Geography. Almaty. 412 p. [In Kazakh]. [Тоқпанов, Е. А., Мазбаев, О. Б., Уалиев, Т. У., Асубаев, Б. Қ. Географияны оқыту әдістемесі. Алматы, Эверо, 2015. 412 б. [Қазақ тілінде].]


23. Typical curriculum on the subject Geography for grades 7–9 at the level of basic secondary education according to the updated content. URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=32232072#pos=6;-106 (December 25, 2020). [In Russian]. [Типовая учебная программа по учебному предмету «География» для 7–9 классов уровня основного среднего образования по обновленному содержанию. URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=32232072#pos=6;-106 (25 декабря 2020 г.).]


24. Methodical recommendations for the study of the academic subject “Geography” (grades 7–9) within the framework of updating the content of education. (2017). Astana. 121 p. [In Russian]. [Методические рекомендации по изучению учебного предмета «География» (7–9 классы) в рамках обновления содержания образования. Методическое пособие. Астана, НАО имени И. Алтынсарина, 2017. 121 с.]


25. Typical curriculum for the academic subject Geography for 10–11 grades of the natural and mathematical direction of the level of general secondary education according to the updated content. URL: https://agartu.com/80-tipovaya-uchebnaya-programma-po-predmetu-geografiya-dlya-10-11-klassov-estestvenno-matematicheskogo-napravleniya-urovnya-obschego-srednego-obrazovaniya.html (December 25, 2020). [In Russian]. [Типовая учебная программа по учебному предмету «География» для 10–11 классов естественно-математического направления уровня общего среднего образования по обновленному содержанию. URL: https://agartu.com/80-tipovaya-uchebnaya-programma-po-predmetu-geografiya-dlya-10-11-klassov-estestvenno-matematicheskogo-napravleniya-urovnya-obschego-srednego-obrazovaniya.html (25 декабря 2020 г.).]


26. Mazbayev, O., Alieva, L., & Demeuov, A. (2020). Problematic issues of geographical education in Kazakhstan. E3S Web of Conferences 166. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016610032


27. Galoyan, S. Kh. (2016). The taxonomy of B. Bloom’s educational goals and the practice of modern education. Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences Series, 2. 23–30. [In Russian]. [Галоян С. Х. Таксономия учебных целей Б. Блума и практика современного образования. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2016. № 2. С. 23–30.]