Коваль К. П. Роль соціального капіталу в інвестиційній діяльності українських підприємців Чехії

DOI: 
https://doi.org/10.15407/ugz2025.01.053
Ukr. Geogr. z. 2025, No. 1:53-61
Автори: 

Коваль К. П.  


Інститут географії Науково-дослідницького центру астрономії та наук про Землю Угорської дослідницької мережі, Будапешт, Угорщина;
Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, Берегове, Україна
Резюме: 

У статті з географічних позицій проаналізовано роль соціального капіталу серед українських мігрантів-підприємців, що ведуть бізнес у Чехії, що є новизною в українській (та в угорській) суспільній географії. Метою цього дослідження є вивчення ролі неформальних та формальних етнічних зв’язків у діяльності їхнього бізнесу та в їхній просторовій організації. У ході дослідження було застосовано індивідуальний підхід до капіталу соціальних відносин. Врахувавши специфіку досліджуваної теми, було введено власний термін етнічного соціального капіталу. Результати дослідження ґрунтуються на тих інтерв’ю, що були записані з українськими підприємцями, котрі проживають у Чехії, та з ключовими представниками українського суспільно-економічного життя у цій державі. Використавши дані, взяті з реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців, вдалося укласти карту просторового розміщення місць їхнього ведення бізнесу. Отримані результати дозволяють стверджувати, що в середо­вищі опитаних підприємців соціальний капітал концентрується переважно на дружніх та родинних зв’язках, водночас в економічній діяльності проявляється менше. Також було встановлено, що соціальний капітал відіграє опосередковану роль в просторовій організації підприємництва українців.

Ключові слова: 
соціальний капітал, Чехія, Україна, міграція, підприємництво
Сторінки: 
53-61
Література: 
1. Kovály, K. (2019). The role of ethnic social capital in the spatial organization of enterprises—the case of Central and Eastern European investments (Doctoral dissertation thesis). Department of Social and Economic Geography at ELTE, Geographical Institute of the Hungarian Academy of Sciences, Budapest. Retrieved from https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/51764/Kovaly_tezisek_ENG.pdf

2. Flap H., Kumcu A. & Bulder B. (1998). The social capital of ethnic entrepreneurs and their business success. Immigrant Businesses. 142–161. DOI: http://dx.doi.org/10.1057/9781403905338_9

3. Sik, E. (2012). The sociology of relational capital. ELTE TáTK, Budapest, 172 p.  [In Hungarian]. [ Sik, E. (2012). A kapcsolati tőke szociológiája. ELTE TáTK, Budapest, 172 p. ] URL: https://tarki.hu/hu/about/staff/sb/kapcsolati_toke_szociologiaja.pdf 

4. Czech Statistical Office (2023): URL: https://www.czso.cz/csu/cizinci/number-offoreigners-data#rok 

5. Leontiyeva, Y., Fedyuk, O., & Kindler, M. (2016). Ukrainians in the Czech Republic: On the pathway from temporary foreign workers to one of the largest minority groups. Ukrainian migration to the European Union. IMISCOE Research Series. pp. 133–149. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-41776-9_8 

6. Drbohlav D., Jánská E., Šelepová Š. (2001). The Ukrainian Community in the Czech Republic. In: Šišková, T. (ed.): Minorities and migrants in the Czech Republic, Prague: Portal, pp. 89–98. [In Czech] [ Drbohlav D., Jánská E., Šelepová Š. (2001), Ukrajinská komunita v České Republice. In: Šišková, T. (ed.): Menšiny a migranty v ČR, Praha: Portál, pp. 89–98.] URL: https://www.cizinci.cz/documents/551336/568661/ukrajinska_komunita.pdf. 

7. Leontiyeva, Y. (2014). Ukrainian migration to Europe: Policies, practices and perspectives. Central and Eastern European Migration Review, 1, pp. 5–10. URL: http://www.ceemr.uw.edu.pl/sites/default/files/CEEMR_Vol_3_No_1_Leontiyeva_Editorial.pdf 

8. Drbohlav D., Dzúrová, D. (2007). “Where are they going?” Immigrant inclusion in the Czech Republic (A case study on Ukrainians, Vietnamese, and Armenians in Prague). International Migration. 45 (2), pp. 1–25. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.2007.00404.x

9. Čermáková D., Kohlbacher J. (2012). Ethnic entrepreneurship. Case study: Prague, Czech Republic. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. URL: https://www.eurofound.europa.eu/en/publications/2012/ethnic-entrepreneurship-case-study-prague-czech-republic

10. Čermáková D., Nekorjak M. (2009). Ukrainian middleman system of labour organization in the Czech Republic. Journal of Economic and Social Geography. Blackwell. 100 (1). 33–43. URL: https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2009.00505.x

11. Hanifan, L. J. (1916). The rural school community center. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 67, pp. 130–138. URL: https://www.jstor.org/stable/pdf/1013498.pdf DOI: https://doi.org/10.1177/000271621606700118

12. Bourdieu, P. (1983). Forms of capital. In: Richardson, J. (ed.): Handbook of theory and research for the sociology of education. Greenwood Press, New York, pp. 241–258. URL: https://www.socialcapitalgateway.org/sites/socialcapitalgateway.org/files/data/paper/2016/10/18/rbasicsbourdieu1986-theformsofcapital.pdf 

13. Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, Chicago, pp. 95–120. URL: https://www.econ.msu.ru/cmt2/lib/c/477/File/Social%20Capital%20in%20the%20Creation%20of%20Human%20Capital.pdf DOI: https://doi.org/10.1086/228943

14. Sikora V. (2001). Speech at the scientific roundtable “Security of economic transformations” / From social security to social policy. Edited by Ya. A. Zhalil. Kyiv: Satsanga. 100 p. [In Ukrainian]. [ Сікора В. Виступ на круглому столі «Безпека економічних трансформацій» / Від соціального забезпечення до соціальної політики: Зб. ст. за ред. Я. А. Жаліла. К. : Сатсанга, 2001. 100 с. ]

15. Demjancsuk, O. I. (2016). Formation of properties of social capital of the enterprise. Scientific notes of Ostroh Academy National University, “Economisc” series. 6: 270–276.  [In Ukrainian]. [ Дем’янчук О. І. Формування властивостей соціального капіталу підприємства // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2016. № 6, С. 270–276. ] URL: https://eprints.oa.edu.ua/7041/1/39.pdf

16. Hricaenko, M. I. (2017). Social capital in establishing the business network of the agricultural sector of Ukraine. Еconomika APK. 5. pp. 58–64. [In Ukrainian].[ Грицаєнко М. І. Соціальний капітал у встановленні підприємницької мережі аграрної сфери України // Економіка АПК. 2017. № 5. C. 58–64. ] URL: https://eapk.com.ua/web/uploads/pdf/e_apk_2017_5_3_-58-64.pdf

17. Gödri, I. (2007). The role of relational capital in Hungarian immigration. Minority Research. 16 (4). pp. 699–727. [In Hungarian].  [ Gödri, I. (2007). A kapcsolati tőke szerepe a magyarországi bevándorlásban. Kisebbségkutatás. 16 (4). pp. 699–727. ] URL: https://epa.oszk.hu/00400/00462/00036/1510.htm 

18. Kovály K., Čermáková, D. (2016). The role of social capital in economic life of the Ukrainian entrepreneurs in Czechia. Acta Universitatis Carolinae Geographica, 51 (2). 135–144. DOI: https://doi.org/10.14712/23361980.2016.11

19. Várhalmi, Z., Kováts, A. (2013). Entrepreneurial migrants in Hungary. Immigration and integration. Hungarian data, European indicators. Hungarian Academy of Sciences Social Science Research Center, Minority Research Institute, Budapest, pp. 89–101. [In Hungarian].  [ Várhalmi, Z., Kováts, A. (2013). Vállalkozó migránsok Magyarországon. Bevándorlás és integráció. Magyarországi adatok, Európai indikátorok. MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Kisebbségkutató Intézet, Budapest, 89–101. ] 

20. Szereda, Yu. V. (2013). Social capital in Ukraine and other European countries: the legitimacy of the aggregate construct. Ukrainian society. 4 (47). pp. 81–97.  [In Ukrainian]. [ Середа Ю. В. Cоціальний капітал в Україні та інших країнах Європи: легітимність агрегованого конструкту. Український соціум. 2013. № 4 (47). С. 81–97. ] DOI: https://doi.org/10.15407/socium2013.04.081. 

21. Berry, J. (1994): Acculturation and psychological adaptation: An overview. In: Bouvy, A. et al. (eds.): Journeys into cross-cultural psychology, pp. 129–141.