Пересадько В. А., Дмитриков О. О., Прасул Ю. І. Пошук місця вітчизняної картографії в процесі гармонізації спеціальностей і галузей знань

DOI: 
https://doi.org/10.15407/ugz2025.02.113
Ukr. geogr. z. 2025, 2: 113-120
Автори: 
Пересадько В. А. 
Дмитриков О. О.
Прасул Ю. І.

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Харків

 

Резюме: 

У статті наведено порівняння підходів до формування переліку галузей та спеціальностей для здобувачів освіти та наукових ступенів в Україні та інших країнах світу і пропозиції щодо виходу з небезпечної для географії та картографії ситуації, яка наразі склалася в Україні. У статті описано процес вилучення картографії з переліку спеціальностей, за якими ведеться підготовка фахівців в Україні. Розглянуто сторічну історію формування ідеї Гармонізації спеціальностей і галузей знань, проаналізовано досвід гармонізації національних і Міжнародної системи галузей знань в ряді європейських країн, зокрема Польщі, Франції, Німеччини, Великій Британії. Зазначено особливості кожної національної системи з визначення місця географії і картографії. Однією із переваг національних освітніх систем високорозвинених європейських країн, як-от Німеччина та Велика Британія, є збереження усіх наукових напрямів і напрацювань за довгий період їхнього існування, а картографії відводиться окреме місце в системі природничих наук. Основним недоліком сучасного переліку Галузей знань і спеціальностей України є віднесення географії до різних галузей знань, відсутність деталізованого переліку наук, які входять в групу Е5 Науки про Землю. Відповідним структурам МОН у співпраці з провідними географами і геологами країни терміново деталізувати список наук, які входять до Переліку під кодами С6 і Е4.

Ключові слова: 
географія, науки про Землю, картографія, галузі знань, спеціальності, географічна освіта
Сторінки: 
113-120
Література: 
1. Malchykova, D. S., Mezentsev, K. V. (2022). Public Image of Geography in the Context of Basic Secondary Education Standards Transformation: Ukrainian and World Experience. Ukrainian Geographical Journal, 1: 53–63. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2022.01.053 [In Ukrainian]. [ Мальчикова Д. С., Мезенцев К. В. Публічний імідж географії в контексті трансформації стандартів базової середньої освіти: досвід України і світу. Український географічний журнал. 2022. № 1. С. 53–63. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2022.01.053 ].
2. Braslavska, O. (2018). European experience in the reform of geographical education. Problems of training a modern teacher, 17: 296–303 [In Ukrainian]. [ Браславська О. Європейський досвід реформування географічної освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2018. № 17. С. 296–303 ].
3. Nazarenko, T. G. (2013). Methods of teaching geography in a specialised school: theory and practice. Kyiv, 380 p. [In Ukrainian]. [ Назаренко Т. Г. Методика навчання географії в профільній школі: теорія і практика : монографія. К.: Педагогічна думка, 2013. 380 с. ] 
4. Zhеmеrоv, A. (2019). Main directions in scientific research of continuous geographical education. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, 29: 96–101. DOI: https://doi.org/10.26565/2075-1893-2019-29-11
5. Denysyk, Hr. I., Lavryk, О. D., Tsymbaliuk, V. V. (2022). Geographical education in Ukraine: QUO VADIS? Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 2: 18–32. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2022-2-18-32 [In Ukrainian]. [ Денисик Г., Лаврик О., Цимбалюк В. Географічна освіта в Україні: QUO VADIS? Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. 2022. № 2. С. 18–32. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2022-2-18-32 ].
6. Smal, V. V. (2013). Western geographers about higher geographical education: Experience for Ukraine. Ukrainian Geographical Journal, 2: 67–72. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2013.02.067 [in Ukrainian]. [ Смаль В. В. Західні географи про вищу географічну освіту: Досвід для України. Укр. геогр. журн. 2013. № 2. С. 67–72. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2013.02.067 ].  
7. Shuiskii, Yu. D. (2012). Higher education in Ukraine: state, problems and prospects. Ukrainian Geographical Journal, 4: 66–69 [in Ukrainian]. [ Шуйський Ю. Д. Вища освіта в Україні: стан, проблеми, перспективи. Укр. геогр. журн. 2012. № 4. С. 66–69 ].
8. Rudenko, L. G., Bagrov, M. V., Palienko, V. P., Chervanyov, I. G. (2011). Participation of geographers in the innovative development of Ukraine. Ukrainian Geographical Journal, 2: 3–10 [in Ukrainian]. [ Руденко Л. Г., Багров М. В., Палієнко В. П., Черваньов І. Г. Участь географів в інноваційному розвитку України. Укр. геогр. журн. 2011. № 2. С. 3–10 ].
9. Rudenko, L. G., Marunyak, E. A., Chervanev, I. G. (2018) “Come On!” Geography: actualization against the background of world trends. Ukrainian Geographical Journal, 2: 17–25 DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2018.02.017 [in Ukrainian]. [ Руденко Л. Г., Маруняк Є. О., Черваньов І. Г. “Come On!” Географія: актуалізація на тлі світових трендів. Укр. геогр. журн. 2018. № 2. С. 17–25. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2018.02.017 ].
10. Rudenko, L. G., Bochkovska, A. I., Geographical cartographical and its development at the National Academy of the Sciences of Ukraine: 54 [in Ukrainian]. [ Руденко Л. Г., Бочковська А. І. Географічна картографія і її розвиток в Інституті географії НАН України. К., 2024. 54 с. ]. 
11. Shyshchenko, P., Havrylenko, O. (2019). Geoecological paradigm in Ukrainian higher education. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Geography, 74 (1): 18–23 [in Ukrainian]. [ Шищенко П., Гавриленко О. Геоекологічна парадигма у вищій освіті України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Географія. 2019. Вип. 74, № 1. С. 18–23 ].
12. Sonko, S. P. (2004). The concept of sustainable development and paradigm shift in social geography. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Geology, geography, ecology, 620: 110–119 [in Ukrainian]. [ Сонько С. П. Концепція стійкого розвитку та зміна парадигм у суспільній географії. Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Серія: Геологія, географія, екологія. 2004. № 620. С. 110–119.
13. Global problems of the present (2020) [collective of authors]; edited by V. S. Bakirov (chairman), A. P. Golikov, O. A. Dovgal, V. A. Peresadko, V. I. Sidorov. Kharkiv : V. N. Karazin Kharkiv National University. 632. [in Ukrainian]. [ Глобальні проблеми сучасності : підручник / [кол. авт.]; за ред. В. С. Бакірова (голова), А. П. Голікова, О. А. Довгаль, В. А. Пересадько, В. І. Сідорова. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2020. 632 с. ].
14. Rudenko, L. H, Zaiachuk, M. D., Lisovskyi, S. A., Maruniak, Eu. O., Munich, N. V., Peresadko, V.A., Ponomarenko, O. M. (2022). Russia’s Military Aggression in Ukraine and its Consequences for Geographic Education and Science. Ukrainian Geographical Journal, 4: 4–12. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2022.04.004.  
15. Peresadko, V.A., Dmytrykov, O. O., Prasul, Y. I. (2024). New harmonisation of education in Ukraine—old problems. Geographical sciences and education: Prospects and Innovations: Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference (19–20 September 2024, Pereyaslav), 122–126 [in Ukrainian]. [ Пересадько В. А., Дмитриков О. О., Прасул Ю. І. Нова гармонізація в освіті України — старі проблеми. Географічна наука та освіта: перспективи й інновації : зб. матеріалів ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Переяслав, 19-20 верес. 2024 р. Переяслав (Київ. обл.), 2024. С. 122–126 ].
16. League of Nations: international organization. Britannica : Corporate Site. URL: https://www.unesco.org/en/history & https://www.britannica.com/topic/League-of-Nations.
18. International Standard Classification of Education ISCED 2011. UNESCO; UNESCO Institute for Statistics. URL: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf.
21. Arrêté du 22 janvier 2014 fixant la nomenclature des mentions du diplôme national de licence (2024). URL:  https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/LEGISCTA000028545006
22. The Higher Education Classification of Subjects (HECoS) URL:  https://www.hesa.ac.uk/collection/coding-manual-tools/hecoscahdata/hecos